Verliefd
“Ik ben al verliefd. Dat hoor je. Kunnen we versnellen? Wat kunnen we doen?” De eerste kennismaking was via de mail. Of we kunnen helpen bij de zoektocht en er zijn heel veel vragen en onduidelijkheden. “We hebben een hele lijst met huizen die we leuk vinden. Het moet wel Mombaruzzo zijn, dat vinden we te gek. Ook hebben we een eisenlijstje samengesteld. Ik wil in ieder geval GEEN septictank”. Laten we eerst maar eens een Huismeestersessie inplannen. Stuur je me je top 3?
Door de uitgebreide mail daarna met een top 3 favoriete huizen krijg ik een beeld. Al blijken de harde eisen vloeibaar. In anderhalf uur leg ik het koopproces uit, vertel wat over verbouwen en we bekijken de huizen. “Tja, dat huis in Mombaruzzo blijft ons bezighouden. We zijn er tig keer langs gereden deze zomer. Eigenlijk zijn we verliefd. Ons is ter oren gekomen dat er constructief iets mankeert aan het huis. Daardoor laten we ons niet meer tegenhouden. Kun jij gaan kijken?”
Probleem
Anderhalve dag later sta ik met Rolf op de parkeerplaats naast het huis. De makelaar is gelijk eerlijk. Luister, prachtig huis uit 1800, alleen heeft het constructief een probleem. Het nieuw-aangebouwde gedeelte in de heuvel, met het schitterende terras, komt los van het oude gedeelte. Daar moet iets aan gebeuren. Verder heb ik een ander geïnteresseerd koppel uit London. Zij hebben al twee keer bezichtigd en willen een inschatting van de kosten voor het herstel van de constructie. Nu ben ik geen bouwer, dus heb ik een offerte aangevraagd bij een aannemer uit de buurt.
Onafhankelijk
Ondertussen komt onze aannemer Lorenzo eraan. Bij bezichtigingen nemen we hem het liefst mee om te beoordelen wat bouwkundig nodig is. Als snel blijkt dat de offerte van de buurtaannemer veel te laag is. Mogelijk de Italiaanse methode. Een lage offerte uitbrengen en vervolgens tijdens de werkzaamheden vertellen dat niet alles inbegrepen is. En altijd op het point of no return. Of de kosten van de engineer zijn niet meegenomen. Dat kan ook. De offerte ligt op kantoor, dus we zullen het nooit weten. Hoe dan ook, we hebben liever een reële inschatting zodat je op een verantwoorde manier een beslissing kunt nemen. Dus we gaan uit van Lorenzo zijn inschatting.
Verliefd
Het is een prachtig huis met een geweldig uitzicht. We zien waarom de koper verliefd is. Aan de makelaar de bodemprijs gevraagd. Het grote voordeel dat de makelaar hier een bemiddelaar is: hij is open over de status van het huis en kent de bandbreedte voor de onderhandeling. Met een goed gevoel keren we huiswaarts. Voor een ons een moment om te evalueren. Wat hebben we los van elkaar gezien en ervaren? Daarna heb ik direct de koper gebeld. Ik weet immers hoe spannend zo’n traject is. Hij gaat overleggen met het thuisfront en rekenen. Vervolgens ontstaat een stroom aan app-verkeer: op de Italiaanse app tussen de makelaar en mij en op de Nederlandse app met koper. De verbindende schakel is de huismeester. 😀
Snel handelen
Bij de potentiële koper begint het hart sneller te kloppen. “De herstel- en verbouwingskosten zijn voor ons te overzien. Wat nu?” Eerst maar eens overeenstemming krijgen over de prijs. De koper brengt een bod uit onder de bodemprijs. De makelaar wijst het af. Hij adviseert de bodemprijs te bieden. De koper geeft er een klap op. Geef maar door. Bovendien kijken we naar een datum om naar Italië te komen. Het gezin wil tenslotte de woning samen komen bekijken. We prikken een datum. De makelaar is fair. Hij wil voor goed fatsoen ook de Londenaren informeren. Logisch. “Maar maak je geen zorgen”, eindigt hij zijn app. Wat nu? Hoe blijven we de Londenaren voor? Agenda’s leegvegen en eerder vliegen? Eerst maandag maar even afwachten op de reactie van het bod en de intenties van de Londenaren.
Wordt vervolgd…….